بیانیه ای برای طرح مطالبات زنان و خانواده از مجلس یازدهم/طیبه میرزااسکندری

15 بهمن 1398
شبکه ایران زنان؛  

پاسخ های طیبه میزااسکندری جامعه شناس به سوالات شورای همکاری های زنان در ارتباط با بیانیه شورای همکاری های زنان برای طرح مطالبات زنان و خانواده از مجلس یازدهم

باسلام خدمت استاد و فرهیخته گرامی

همه سررشته های امور، به دست مجلس شورای اسلامی برمی گردد.(مقام معظم رهبری)
از آن جا که کم کم به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم وبا توجه به عملکرد دوره های پیشین دولت ها و مجلس ها و برزمین ماندن مسائل و مطالبات حوزه زنان و خانواده،ما اعضای شورای همکاری های زنان را برآن داشت تا بیانیه ای را در۷بند تنظیم و منتشر کنیم.
بدین وسیله از شما تقاضا داریم،ضمن مطالعه کامل بیانیه به سوال های زیر پاسخ دهید.

۱- برای عملیاتی وراهبردی شدن موارد طرح شده، چه پیشنهادهایی را ارائه می دهید؟

۲-به نظرشما اصلی ترین علت حل نشدن مشکلات در حوزه زن و خانواده چیست؟

۳-نظرشما راجع به محتوای این بیانیه چیست؟ کدام مورد اساسی و کلی وجود دارد که متن بیانیه به آن نپرداخته است؟

۴- (چنانچه کاندیدای این دوره از مجلس هستید لطفا به این سوال پاسخ دهید)
پس از ورود به مجلس برای اجرایی شدن این انتظارات دقیقا چه اقدامی انجام می دهید؟

شورای همکاری های زنان، خود را ملزم می داند که پس از تشکیل مجلس یازدهم پیگیر مطالبات و انتظارات در این حوزه باشد.

امید است باهمراهی و همدلی جنابعالی و دیگر فعالان حوزه زنان وخانواده، گامی بلند در جهت اصلاح قوانین و اجرای صحیح آنان و درنهایت تحقق اهداف اسلامی و انقلابی برداریم.

توفیق ها، همه از خداست

شورای همکاری های زنان

 

پاسخ:

هوالحکیم
۱٫بنظر می رسد در حوزه زن و خانواده بدون وجود و فعالیت سامان یافته ی یک نهاد فراقوه ای که هم تعیین کننده مبانی درست و نقشه راه روشن در این حوزه باشد و هم هدایتگر، ناظر و مطالبه گر از همه قوا از جمله مجلس، کار اساسی و مفیدی دراین حوزه، صورت نخواهد گرفت.
۲٫ در عرصه زن و خانواده ما به لحاظ فکری و فرهنگی دچار تشتت، انحراف و اعمال سلیقه و مشرب های مختلفی هستیم که بامبانی اسلام و قرائت امام و رهبری سازگاری ندارد. هر دولت، مجلس و هر نوع اندیشه ای که مجال ظهور و بروز در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی داشته، از جریان متحجر گرفته تا جریان غرب باور، درناکامی های این عرصه نقش داشته است.
به همین دلیل است که نه مسایل اصلی در این عرصه روشن شده نه قدمی برایش برداشته شده است.

۳٫ مهمترین وجه این بیانیه، وجه مطالبه گری خود زنان اهل نظر و اندیشه ورز و فعال در این عرصه است. اگر این وجه قوی و غالب باشد چه در مورد مجلس و چه در مورد دولت و قوه قضائیه، خیلی از نتایج و ثمرات بدست می آید، سوای آن که ریز این مسائل چه باشد. احصاء دقیق مسائل و روشن کردن ابعاد آن ها را می توان بدنبال شکل گیری جریان های مطالبه گری، در کارگروه های تخصصی پی گرفت.