بیانیه شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ایران به مناسبت فرارسیدن روز زن

۲۴ بهمن ۱۳۹۸
شبکه ایران زنان؛  

به مناسبت سالروز میلاد دخت پیامبر اکرم، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ایران بیانیه ای صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
روز میلاد کوثر قرآن،فاطمه اطهر(س)و روز زن در حالی فرا می رسد که از یک سو الگوهای نخ نما و فرسوده ای که قرن های متمادی توط استکبار فرهنگی برای زنان سراسر دنیا ارائه و ترویج می شد ،شدیدا رنگ باخته اند و جذابیت و مقبولیت خود را از دست داده اند،آن هم دقیقا در مهد زایش و شکل گیری تئوری های رنگارنگی که داعیه دفاع از حقوق زنان را دارند.از سوی دیگر موجی از ستیز و ناسازگاری با زنان مسلمانی آغاز شده است که بویژه در حرکت بیداری اسلامی، عزم و  آهنگ دیگرگون ساختن خویشتن را جزم کرده اند و از نظام فکری و اجتماعی که برایشان خواسته اند و ساخته اند روی گردانده اند. و البته در این میان به نظر می رسد جفایی که به زن،انسانیت او،هویت زنانه او و استعدادها و قوای سرشار او شده بیشتر و فجیع تر از همه اعمالشان بوده است.زنان از نگاه سرد مداران نظام استکباری ابزارهایی عروسک گونه هستند که تنها برای مقاصد ضد بشری و ناصواب نظام سلطه به کار می آیند. این نظام به مدد قدرت اقتصادی،فرهنگی و تبلیغاتی برتر خود در پی آن بوده که مدل هایی جذاب از زنان غربی را که حامل ارزش ها و تجسم معیارهای نظام فرهنگی غرب هستند،بسازد و با استفاده از امواج گسترده تبلیغات آنها را به الگوهای شایسته پیروی برای همه زنان جهان تبدیل نماید. از نگاه سردمداران نظام سلطه با ارائه این الگوها براحتی امکان تحقق ارزش های فرهنگی و مقاصد سیاسی و اقتصادی مورد نظر این نظام فراهم می آمد.چرا که زنان سایر اقوام و ملل متابعت تام و تمام مدل های غربی زنان را می پذیرفتند.اما این پدیده غریب یعنی زنانی که به تمام قامت در مقابل خداوندان زمینی و برتری جویی و مکرورزی شان ایستاده وخیل ریسمان های افعی گونه سحر و جادوی تبلیغاتی شان را باطل ساخته از کجا آمد؟نقطه ظهور و پدیداری این زن در عصر حاضر از مهد زایش و پرورش انقلاب اسلامی در ایران زمین بود. در حالی که روزگاری ایران زمین از نظر نظام سلطه،پایگاه استوار و کانون امنی بود برای اینکه در دل منطقه سوق الجیشی خاورمیانه بر همه منابع اقتصادی و نیروهای انسانی بلاد مسلمین حکمروایی و سیطره داشته باشد. از جمله عواملی که در بسط و پایداری این سیطره بسیار مهم و اثر گذار بود،زنانی بودند که به زعم استکبار جهانی و نظام استبداد داخلی وابسته به آن،در مسیر مدرن شدن و نزدیک شدن به زن مدل غربی پیشرفت چشم گیری کرده بودند با پیدایی جریان انقلاب اسلامی و نقش آفرینی پر رنگی که زنان ایرانی در شکل گیری و پیروزی آن با تاکید بر اسلام در راستای رهبری خمینی(ره) کبیر ایفا کردند،بی ثمری بسیاری از مساعی نظام سلطه را به نمایش گذاشته و شاهد آن ،حضور وسیع و میلیونی زنان ایرانی در اول صفوف به هم پیوسته راه پیمایی ها بر علیه شاه و مطالبه حکومت اسلامی بود.این تحول حیرت زا در زنان ایرانی در سال های پس از انقلاب اسلامی گسترش و تعمیقی قابل توجه یافت نظام استکباری تلاش و تقلای بسیاری به خرج داد تا با تحریف واقعیت ها و سیاه نمایی ها چهره زن را در این انقلاب مخدوش و زشت نشان دهد،اما سیل تبلیغات تعارض جویانه به جایی نرسید و گاه حتی اثر معکوس بخشید.موجی گسترده و مهارنشدنی از اقبال به الگوی زن مسلمان انقلاب در میان زنان مسلمان جوامع اسلامی و نیز زنان غربی پدید آمده که از نظر قدرت های غربی از خطرناک ترین امواج فرهنگی اجتماعی یک قرن اخیر بوده است که محو یا کمرنگ ساختن آن بسرعت در دستور کار همه دولت های غربی و بعضا دول وابسته در کشورهای مسلمان قرار گرفته است.که متاسفانه در شکل گیری الگوهای انتخابی نسل حاضر ما هم نافذ بوده واثر مخرب خود را بر جای گذاشته است.که قابل رفع نیست مگر به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی: ما را از خودمان تهی کردند به طوری که ما خیال می کنیم هر چه که هست از آنجا (غرب)است تا این گمشده پیدا نشود نمی توانیم سر پای خودمان بایستیم و باید از مغزهای ما اسم غرب زدوده بشود.اما سوال مهم دیگر این است که زنان مسلمان ایرانی چگونه درشروعه حرکت به این مرتبه رسیدند؟ تحول مهم و اعجاب آوری که در این زنان رخ داد،تحت تاثیر کدام عامل و بر اساس کدام مدل و الگو صورت گرفت؟ بی تردید این تحول ریشه در مبانی اعتقادی و اندیشه دینی مردمی دارد که عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت را همچون مهری بر پیشانی خود زده اند و قرن هاست که به آن مباهات می کنند.کیست که نداند که در حلقه نورانی این خاندان،زهرای اطهر(س)همچون نگین درخشانی است که همه برکات و روشنی ها و ارزش ها وفضیلت ها از وجودش جوشده و می تراود و در سراسر تاریخ جاری می شود”انا اعطیناک الکوثر” فاطمه(س)کوثر است که خیر کثیری از او،فرزندان،ذریه پاک و پیروانش،اعم از زن و مرد در سراسر گیتی جاری می شود و از برکت ادبیات،فرهنگ و گفتمان فاطمی است که زنان مسلمان می توانند خود به الگوهایی درخشان برای زنان امروزی جهان تبدیل شوند.پس سلام ما و همه اهل جهان بر زهرای مرضیه(س)باد که کوثر است و سرچشمه خیر کثیر و سرور زنان عالم. اما در طریق حضرت زهرا(س)رفتن و اقتدا به او کردن را حکیم فرزانه ای به زنان ایرانی آموخت که با طراحی و ایجاد انقلاب اسلامی،جهان را دگرگون ساخت.هم او بود که تنها سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی،روز میلاد حضرت صدیقه کبری(س)را روز زن نامید.مردی که خود از سلاله زهرا(س)بود و زادروزش مقارن سالروز میلاد مبارک آن بانو،روز میلاد خجسته برترین زنان جهان را روز زن شناخت تا نقطه آغاز عزیمت و حرکت زنان را و هم مقصد و منتهای این حرکت را مشخص سازد.”اما برای روشن ساختن دامنه و عمق این حرکت خمینی بزرگ خود به توصیف ابعاد وجودی آن بانو پرداخت به گونه ای که بسیاری از مردمان تا آن وقت چنین ابعادی از شخصیت و منزلت و مرتبه ایشان را نمی شناختند.تعابیری چون افتخار عالم ،افتخار خاندان وحی،چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز،زنی در مقابل همه مردان،نمونه انسانی که تمام هویت انسانی در او جلوه گر است،زیر بنای فضیلت های انسانی و ارزش های والای خلیفه اله در جهان،حقیقت لیله القدر، زنی که اگر مرد بود نبی بود،یگانه همکلام جبرئیل پس از پیامبر خاتم(ص)،زنی که کوخ محقر او عالم را از برکات و نورانیت پر کرده است و جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است و…”در باب روز زن و حکمت نامیدن روز میلاد زهرای مرضیه به این نام،سخنان آن امام راحل بسیار تامل برانگیز بوده وقتی که فرمود:”اگر شما زن ها و ما همه پذیرفتید و پذیرفتیم که امروز روز زن است،به عهده شما مسائل بزرگی است از قبیل محاهده آن حضرت،مخاطبه با حکومت های وقت و محاکمه آنها،زهد و تقوا و عفافی که او داشته است،باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز،روز زن است.و اگر تبعیت نکردید،بدانید که شما داخل روز زن و شرافت آن نشده اید.من امیدوارم که شما بپذیرید و شما هم به آن وظایفی که باید عمل کنید ،که هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهمه است و هم در میدان دفاع از اسلام که از مهماتی است که بر هر مردی و بر هر زنی و بر هر کوچک و بزرگی جزء واجبات است مجاهده کنید.”
نکته مهم در مورد حضرت امام این بود که همانطور که خود فرمود،به انسان بودن زن و داشتن نقش حیاتی در سرنوشت جامعه،اعتقادو باور راسخ داشت و دیگران را هم به داشتن چنین باور و درک عمیقی فرامی خواند.اگر کلام و نگاه این بزرگوار توانست در طول بیش از سه دهه نه تنها در میان اهالی امت اسلام بلکه در میان مردم آزاده و حق خواه جهان نفوذی بی نظیر داشته باشد و آثاری شگفت انگیز پدید آوردهتنها به جهت همین درک و باور بود و شاید اگر در ادامه راه روشن او و بسط و تبیین آن است که این درک و باور به درستی و کمال برای بسیاری از متولیان و گردانندگان امور حاصل نشده است.و مادامی که سیاستگزاران،برنامه ریزان،تصمیم سازان و تصمیم گیران جامعه در فضایی متفاوت از امام (ره) و منویات او بیندیشند و عمل کنند،انتظار چندانی در تحقق جامعه اسلامی به تمامی معنا نمی توان داشت،جامعه ای که با فرهنگ فاطمی تعریف و با ادبیات فاطمی تبیین می شود. بلا شک نهایتا به فاطمی شدن زنان ما و علوی شدن مردان ما منتهی می شود. به هر حال این سخنان در کنار سخنانی دیگر از امام راحل در مورد سایر عرصه ها به خوبی نمایانگر آن است که او در بطن حرکت زنان نه تنها رشد و پویایی و پیشرفت زن مسلمان را می دید،بلکه جهانی شدن آن را نیز انتظار می برد.
به علاوه امام الگوی رشد و تعالی زنان را مجزا از الگوی کلی پیشرفت کشور نمی دید.امام حرکت و پویش زنان را در ارتباطی پیوسته و معنادار با کل فضای جامعه می دید.یعنی رسیدن به الگویی متعالی از زنان تنها در بستر جامعه ای تحقق پذیری است که روبه سوی تعالی دارد.یعنی حرکت زنان از حرکت مردان جدا نیست.امروز پس از به سی پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهدیم که در پرتو این نگاه،امام(ره)زمینه های مساعد بسیار برای تحقق فرهنگ فاطمی در کل جهان فراهم می شود.تشنگی محسوس و آشکار بسیاری از آزادگان جهان که غالب آنها را زنان تشکیل می دهند،به حقایق ناب انسانی و الهی تنها حاصل همین بسترسازی مدبرانه و حکیمانه امام راحل است. تشنگی ایی که به نظر می رسد جز از زلال کوثر فرهنگ فاطمی،ادبیات فاطمی و گفتمان فاطمی سیراب نمی شود و این عطش مطهر،رسالت زنان مسلمان را در رساندن جرعه های مطبوع فرهنگ و ادبیات فاطمی به زنان جهان،بسیار سنگین و خطیر می سازد تا جهان و هم زنان دریابند که چگونه می توان در کنار امروزی بودن راه تعالی و کمال معنوی را پیمود.پس در آستانه سی و پنجمین سالی که روز زن را به عنوان روز میلاد حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها جشن می گیریم،باید به این نکته اساسی توجه داشته باشیم که روز زن برای جامعه ای که امام(ره)بنیان نهاد یک پیام اساسی دارد که رمز ماندگاری حرکت انقلاب اسلامی و هم رمز اقبال بی بدیل زنان جهان به آن، همین پیام است. حرکت امام در جریان انقلاب اسلامی حرکتی بود مبتنی بر اسلام خواهی توام با مردم مداری تلفیق این دو مقوله در انقلاب اسلامی معجزه امام بود پدیده ای که رهبر معظم انقلاب از آن تعبیر به “مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت پروردگار”فرمود.در این میان نقشی که امام به زنان و حضور و حرکت آنها داد،معجزه دیگری بود که منجر به تحول اساسی هم در زنان،جامعه و جهان شده است.این نقش هم بر انسان بودن زنان و هم بر نقش بزرگ انسان پروری و مربی گری آنان و هم در تاثیر گذاری اساسی شان بر جریان های سیاسی –اجتماعی در حد تغییر دادن حکومت ها به شکلی متعادل و همگن تکیه می کند.و امروز ما اگر بخواهیم که جامعه مان در مسیری که امام تعیین فرمود،حرکت کند و از منویات آن بزرگوار فاصله نگیرد،جز وفادار ماندن به این رموز راهی نیست. امام مردم را و نقش و حق آنها را فی الواقع ارج می نهاد. امام زنان را حقیقتا انسان می خواست و انسان می دانست و بر این اساس بود که نقش های بزرگی در حد نقش انبیا برای زنان قائل می شد امام زنان و حضورشان را در صحنه های اجتماعی-سیاسی نه تنها یک فریضه و حق برای خود آنها می دانست، بلکه این حضور را حق جامعه هم می دید چرا که حاوی برکات بی حد است.
امام(ره)، جامعه اسلامی را جامعه ای می دید که زنانش اگر نه فاطمه که فاطمی اند و مردانش اگر نه علی که علوی اند و این دو البته لازم و ملزوم یکدیگرند و این هر دو در کنار تربیت و اخلاق و سیره محمدی(ص)است که مجال بروز و ظهور می یابد. تربیت نبی مکرم و همراهی علی ولی الله است که زهرای مرضیه به عنوان یک زن کامل در مراتب معنوی مجال و محلی برای درخشش کامل انوار الهیه خویش میابد و تنها در کنار زهرا(س)ا و نقش آفرینی هنرمندانه وحیرت انگیز این بانوی بزرگوار است که علی(ع)به تمامی در منصه ظهور و بروز همه سجایای انسانی و فضیلت های والا قرار می گیرد.
با این وصف چگونه در جامعه ای که داب شیعی بودن، علوی بودن و فاطمی بودن دارد،می توان پذیرفت که تنها در مواردی معدودچون روز زن آن هم در حد کلام و شعار و سخنرانی به مقام و منزلت زن ارج گذاشته شده و از جایگاه انسانی برین و موقعیت اجتماعی شایسته او سخن گفته شود اما در عمل و در صحنه های واقعی چون محیط خانه و خانواده ها، در کارخانه و اداره،در دادگاه، مجلس ،دولت و… جایگاه فردی و جمعی زنان و منزلت حقیقی و حقوقی آنان در هاله ای از کوته بینی،تنگ نظری،کم انگاری،تحقیر و توهین و…قرار بگیرد. مشخصا به نظر می رسد نگاه متعادل و عدالت مدار امام(ره) در عمل و در جریان اعمال سلیقه ها به فراموشی سپرده می شود.وقتی از نقش محوری زنان در خانواده سخن گفته می شود،غالبا کیفیت این حضور فدای کمیت آن می شود و زن به عنوان تنها عامل موثر و سازنده محیط خانواده تعریف می شود. باید پرسید که آیا در خانه ای حضرت زهرا(س)علی(ع)و نقش او را می توان نادیده گرفت؟آیا پدر و فرزندان به عنوان عوامل مهم دیگر در خانه و خانواده نقش موثر ندارند؟آیا کانون خانواده بودن زن به معنای تنها عامل در خانه بودن است؟و از آن سوی می توان انکار کرد که وجود زن در بسیاری از عرصه های اجتماعی-سیاسی واجب است،آن هم به فرموده بزرگان واجب عینی و نه واجب کفایی.
اگر عفاف،حجاب و پاکدامنی زنان امری پسندیده و ممدوح بوده و ترویج می شود، بی تردید بایستی غیرت مردان و دوری گزیدن آنها از هوا و هوس هم به عنوان یک ارزش،مورد تاکید قرار بگیرد وگرنه نمی توان جامعه ای پاک و منزه داشت.آنچه که از خلال کلمات امام راحل و از فرهنگ فاطمی میتوان دریافت این است که زنان اگر در مسیر سرمایه گذاری های معنوی ،اجتماعی و فرهنگی به حساب آیند دارای ارزش افزوده هستند چرا که نقش مهم انسان پروری و انسان سازی به عهده دارند. جامعه ای که زنان خویش را با منزلت والا و کرامت انسانی تعریف میکند قطعا انسان هایی با منزلت والا و جامعه ای با کرامت خواهد داشت. و حرف آخر که در آستانه روز مبارک زن در سال جاری که خصوصا با یاد و عطر نام و نشان فاطمه(س)شروع شده باید خاطر نشان ساخت. فعالیت زنان را در شامل ترین دسته بندی می توان به فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در سه حوزه خانوادگی، اجتماعی و جهانی تقسیم کرده و از سه طریق مشارکت در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا امکان پذیر دانست. عدم حضور زنان در هر یک از این عرصه ها و پذیرش آن، به معنای سلب حق حیات از زنان بوده که در وضعیت مشابه نسبت به مردان نیز صادق خواهد بود. سه نظریه خانواده گرایی، جامعه گرایی و تکامل گرایی در رویکرد به این نگرش است که مطرح می شود. محل رویش مؤلفه اول به جوامع گذشته و بافت قبیله ای زندگی در سده های گذشته بازمیگردد و مؤلفه دوم عمدتا در جوامع غربی و صنعتی بروز نموده و ریشه در سوابق تاریخی ظلم به زنان در آن جوامع دارد. سومین رویکرد به مسایل زنان، اندیشه ای است که قایل به حضور زنان در مقیاس تکامل جامعه است و تکامل گرایی را اساس تحرک و فعالیت آنان می داند.
تکامل گرایی به معنای حضور در دعوت به خوبی ها و ایثار برای کمال عمومی جامعه و فرصت سازی در این رابطه است. از نظر اسلام انسان صرفا به خود دعوت نشده، بلکه به کمال عمومی جامعه و مشارکتی که بتواند دستگیری از دیگران حتی در سطح بین المللی و نیز “مستضعفین فی الارض” را داشته باشد، فرا خوانده شده است.
حضور زنان نیز در تکامل گرایی به معنای حضور فعال در شکل دهی عواطف جامعه، حمایت مستقیم از نظام الهی، تأثیر گذاری در تغییر مفهوم تجمل و زیبایی و تبدیل عفت انفعالی (پذیرش تحقیر و فرودستی زن و شکستن هویت او، در عین حال دعوت به خویشتن داری و حفظ حرمت حریم خود و حریم مردان)به عفت آگاهانه (ارتباط تعریف شده و ضابطه مند با مرد و تغییر و تکامل این ارتباط متناسب با مراحل تکامل حرکت جامعه)است که گشودن چنین افق هایی فرا روی فعالیت زنان بسیار متفاوت با شرایط و ایده آل هایی است که در سایر دیدگاهها مطرح می شود.به فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره):”اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند یعنی الگوی زهرایی۱، الگوی زینبی۲، زنان بزرگ،زنان با عظمت ،زنانی که می توانند دنیایی و تاریخی را تحت تاثیر خود قرار دهند، آن وقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است” . به عبارت دیگر نظام دینی بایستی نقش خود را در ایجاد جامعه متناسب- با میزان و نحوه تاثیر گذاری زنان و مردان در روند تکامل جامعه-تعریف و برنامه جامع و مانعی را برای چگونگی حضور آنان تنظیم نماید و ساز و کار لازم را فراهم و چنین میدانی را مهیا سازد. در این بین زنان مزید بر رسالت خانوادگی در اجرا،تصمیم گیری و تصمیم سازی ،در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی علاوه بر جامعه خود میتوانند در منطقه و سطح جهانی نیز حضوری برجسته و فعال داشته باشند.چرا که مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران دگرگونی نگرش به انسان،جامعه، سیاست و حکومت بود،از همین رو به رغم انقلاب های معاصر شاهد حضور همه اقشار مردم(اعم از شهری ،روستایی،با سواد و بی سواد ،زن و مرد پیر،جوان و …)دقیقا بر پایه اعتماد مبتنی بر شناخت و ایمان و اطاعت از رهبری بودیم. به همین دلیل راز و رمز موفقیت نظام اسلامی نیز تداوم جلب همین اعتماد عمومی است . بررسی این موضوع و اشراف بر عوامل فراینده وکاهنده آن در وضعیتی فراتر از ویژگی های دانشگاهی و آکادمیک خود، به صورت عملی و کاربردی هنگام پیدایش،پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی مورد توجه همه جانبه دوستان و دشمنان قرار می گیرد.
بی شک انقلاب اسلامی ایران توانست نقش دین را با تجدید حیات اسلام خواهی و بیداری اسلامی احیاء کند و در دوران واسط بین “مدرنیسم” و “پسا مدرنیسم” هم اندیشه خدا کشی “مدرنیسم” و هم رویکرد انسان کشی “پسامدرنیسم” را نفی کرده و با طراحی یک نظریه بومی و قرن بیستمی برای نظامی موفق قدم بردارد چنانچه رهبری انقلاب حضرت آیت اله خامنه ای نیز در رابطه با وضعیت زنان در یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینیمی فرمایند: “اگر امروز ما بخواهیم برای زنان کشورمان یک حرکت حقیقی و اساسی بکنیم تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خودشان برسند باید به احکام اسلامی نظر داشته و از آن الهام بگیریم برای ما روش را احکام اسلامی تعیین می کند . هر روش خردمندانه عقلایی را هم اسلام می پسندد.اگر تجربه ای در جایی باشد مورد قبول است اما تقلید نه”
در چنین روز فرخنده ای شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ضمن تهنیت این ایام خجسته به همه زنان دنیا اعم از زنان آزاده ای که تشنه زلال کوثرند به ویژه زنان مسلمان، امید دارد که روز مبارک میلاد فاطمه زهرا(س)و روز زن فرصتی و مجالی گردد برای همه ما اعم از متولیان دولتی و هم نهادهای مردمی که به واکاوی ریشه ها و علل نقصان و نارسایی ها در امور و موضوع زنان بپردازیم و در این حرکت از یک سو به واقعیت ها فارغ از تعارف و اغماض های معمول نگاه کنیم و از سوی دیگر به شخصیت درخشان کوثر قرآن فاطمه (س)که مصداق همه کمالات و ارزش های والای انسانیست نظر داشته باشیم. خاصه اینکه در سالی که مقام عظمای ولایت در آن “عزم ملی و مدیریت جهادی”اطلاق فرموده در پی کسب و اعمال شیوه های نوین در حل و فصل امور زنان و برون رفت از معضلات،برای رشد و تعالی زنان در طریق فاطمی شدن وهم فاطمی کردن دیگران بوده و با تاکید بر نقش زنان در ایجاد فزاینده وبیش از پیش تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی الگوی برخواسته از “مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشیده و با تداوم مقابله صحیح و همه جانبه خنثی کننده تلاش غرب در اعمال تاکتیک بدل سازی و توسعه و تداوم غرب زدگی و وابستگی فرهنگی و اقتصادی به جای دستیابی بیشتر به پیشرفت مستقل و اسلامی و نفی سکولاریزم به جای علم گرایی و سازش کاری به جای مقاومت ،مجاهدت و مبارزه در غالب گفتن یک نه،کوبنده به طاغوت همانند شروع حرکت انقلابی در آغاز روند جمهوری اسلامی باشیم. انشااله
شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ج . ا . ا
۳۰ فروردین ۱۳۹